Veelgestelde vragen

Alle veelgestelde vragen over Wij Wonen

Hieronder treft u de veelgestelde van Wij Wonen aan. Mist u een vraag? Neemt u dan vooral contact met ons op via het contactformulier.

Veel gestelde vragen

Algemeen

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Stap 1 Check allereerst in de FAQ of je voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer jouw inkomen lager is dan de gestelde inkomenseis, kunnen we je helaas geen woning toewijzen. Stap 2 Maak je Woonwens aan op onze website. Hierop kun jij aangeven naar wat voor soort appartement je op zoek bent, in welke omgeving je op zoek bent, binnen welke huurprijzen etc. Let er goed op dat je jouw e-mailadres goed invult, want onze communicatie verloopt per e-mail. Stap 3 Als er een woning beschikbaar is gekomen die voldoet aan jouw opgegeven woonwensen, krijg je hier automatisch bericht over per e-mail. Vervolgens reageer je via de website op de woning en komt jouw interesse achter de woning te staan. Stap 4 Daarna ontvang je een nieuwe e-mail met een link naar het inschrijfformulier. Op basis van de ingevulde gegevens op het inschrijfformulier worden er kandidaten uitgenodigd voor een bezichtiging. Als jij uitgenodigd kan worden voor een bezichtiging, ontvang je de uitnodiging wederom per e-mail. Wordt je niet uitgenodigd? Dan blijft uiteraard je Woonwens en je interesse achter de woning staan en wie weet nemen we dan later alsnog contact met jou op voor een bezichtiging. Stap 5 Ben jij tijdens de bezichtiging enthousiast geworden en zou je het appartement graag willen huren? Dan laat je ons dit weten per e-mail en sturen wij je een nieuwe link toe waarin jij jouw gegevens kunt delen, waarmee wij een finale controle kunnen uitvoeren. Stap 6 Is de finale controle positief afgerond? Dan ontvang je het contract digitaal. Het contract kun je ook digitaal ondertekenen. Uiteraard brengen we je ook per e-mail op de hoogte over rest van het traject.

Wat is de inkomenseis?

Om een woning te huren kun je de volgende inkomenseis als richtlijn aanhouden. • Het bruto maandinkomen is minimaal 3,5 x de maandhuur excl. servicekosten en/of het jaarinkomen inclusief vakantiegeld en een vaste 13e maand is minimaal 42x huur excl. servicekosten. Voorbeeld: 3,5 x € 383,- huurprijs = € 1.340,- bruto maandinkomen • Studiefinanciering / DUO mag als extra inkomen mee worden gerekend. • Garantstelling van ouders is alleen mogelijk indien de huurder voor minimaal 85% zelfstandig voldoet aan de inkomenseis. • Bij pensioengerechtigden is huur excl. servicekosten max 30% van maandinkomsten. • De kosten van bestaande schulden en alimentatie worden van het bruto maandinkomen afgetrokken. • In sommige gevallen is het mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. Wil jij weten of dit ook op jou van toepassing is? Klik dan hier! (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ )

Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Voor meer informatie over huurtoeslag kunt u terecht bij de belastingdienst via www.toeslagen.nl. U kunt hier ook een proefberekening maken en zien of u voor huurtoeslag in aanmerking komt.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten komen bovenop de huurprijs. Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten.

Kan ik een woning bezichtigen?

Een woning bezichtigen is mogelijk, maar alleen op uitnodiging. Lees in de FAQ onder “Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?” welke stappen je kunt zetten om in aanmerking te komen voor een van de appartementen.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand.

Wat moet ik doen bij huurbetalingsproblemen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat er problemen ontstaan met uw huurbetaling. Het is dan belangrijk snel in contact te komen met de beheerdervan Wij Wonen. Dit kan per e-mail beheer@wij-wonen.nl of via ‘Mijn Wij-Wonen‘.

Hoe kan het dat ik een betalingsherinnering krijg terwijl ik mijn huur betaald heb?

De huur moet voor de 1e van de maand door ons ontvangen zijn. Is dit niet het geval dan ontvangt u een herinnering. Waarschijnlijk hebben uw betaling en de herinnering elkaar gekruist. Om dit in de toekomst te voorkomen adviseren wij u voor de 1e van de maand te betalen.

Hoe kan ik mijn huurovereenkomst wijzigen of opzeggen?

U kunt dit regelen via uw beheerder en via Mijn Wij Wonen.

Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom retour?

Heeft u bij het aangaan van de huurovereenkomst een waarborgsom betaald? Dan wordt deze terugbetaald na het verlopen van de wettelijke storneringstermijn van 60 dagen na uw laatste automatische huurincasso. Terugbetaling vindt alleen plaats als u voldaan heeft aan alle verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst.

Hoe kan ik een reparatieverzoek doorgeven?

U kunt een reparatieverzoek voor niet-spoedeisende zaken melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl. Voor spoedeisende storingen belt u naar uw beheerder

Hoe kan ik een klacht doorgeven?

Wij Wonen heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en wij doen er alles aan om onze huurders zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent of dat u een klacht heeft. U kunt uw klacht melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl.

Waar kan ik nalezen wie wat doet bij onderhoud, reparatie/herstel of vervanging in en rondom mijn Wij Wonen woning?

U kunt dit nalezen of opvragen via ‘Mijn Wij Wonen‘ via of de servicedesk van de beheerder.

Ik heb overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Wonen is meer dan een dak boven je hoofd hebben. Wij Wonen vindt het van belang dat u prettig woont. Niet alleen in uw woning, maar ook in uw buurt. Overal waar mensen wonen, kan er wel eens iets mis gaan. Rommel op het balkon, een blaffende hond, een klussende buurman in de late avond. Wat voor de één een bron van ergernis is, valt de ander niet eens niet op. Daarom moeten we rekening houden met elkaar. Prettig wonen is een kwestie van geven en nemen. Praten met uw buren is de beste oplossing. Als u het samen niet kunt oplossen, dan kunnen wij u helpen. Begin daarvoor bij de huismeester.

Wat is de taak van de huismeester?

De huismeester is het gezicht van de verhuurder op locatie en heeft een eerste toezichthoudende taak als het gaat om werkzaamheden die door leveranciers verricht moeten worden. Denk aan reparaties, schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden. Hij controleert en adviseert als het gaat om het naleven van de gedragsregels die in het wooncomplex gelden. Hij doet met regelmaat controlerondes en beheert de reservesleutels van algemene ruimten. Bij calamiteiten zorgt hij voor de eerstelijns-ondersteuning en schakelt externe deskundigen in.

Er is altijd wel iemand voor een praatje

Laura

Alsof je gewoon echt thuis komt bij je ouders, alleen dan nu op mezelf. Je komt binnen en je maakt een kletspraatje met iemand die je een keer op een feestavond hebt ontmoet. Er is altijd iemand om mee te praten.  Alle verhalen >

Comfortabele studio, voordelige huur

Stijntje

De locatie van Wij-Robijn Apeldoorn is geweldig. Dichtbij het centrum en toch omgeven door groen en rust. Ik heb een comfortabele studio en vind het heerlijk om vanaf mijn balkon naar de omgeving te kijken. Het is een fijne woonplek. Ook heel fijn is de voordelige huur. Zo houd ik geld over om leuke dingen te doen.” Alle verhalen >