Alle veelgestelde vragen over Wij Wonen

Hieronder lees je de veel gestelde van Wij Wonen. Staat jouw vraag er niet tussen? Doorloop dan het contactformulier via onderstaande button.

Algemeen

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Stap 1:
Check allereerst in de FAQ of je voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer jouw inkomen lager is dan de gestelde inkomenseis, kunnen we je helaas geen woning toewijzen.

Stap 2:
Bekijk de beschikbare woningen en voeg jouw voorkeuren toe aan je winkelmandje.

Stap 3
Maak een profiel aan om jouw voorkeuren te bevestigen en laat je persoonlijke gegevens achter via het formulier.
Vervolgens ontvang je een e-mail om een wachtwoord aan te maken voor jouw online profiel. Zorg ervoor dat jouw NAW- en inkomensgegevens zijn ingevuld en upload minimaal 1 document als bewijs van jouw inkomen. Een bewijs van inkomen kan een UWV document of een werkgeversverklaring zijn (niet ouder dan 3 maanden).
Je hoeft nog geen verdere documenten te uploaden! 

Stap 4
Als jij uitgenodigd kan worden voor een bezichtiging, ontvang je de uitnodiging per e-mail. Wordt je niet uitgenodigd? Dan blijft uiteraard je interesse achter de woning staan en wie weet nemen we dan later alsnog contact met jou op voor een bezichtiging.

Stap 5
Ben jij tijdens de bezichtiging enthousiast geworden en zou je het appartement graag willen huren? Dan laat je ons dit weten per e-mail/formulier.
Indien jij een woning toegewezen krijgt, ontvang je deze voorlopige toewijzing per e-mail. Je kunt de voorlopige toewijzingaccepteren’ door een huurreservering van € 75,- te voldoen. Na deze betaling wordt de woning exclusief voor jou onder optie gezet. De huurreservering wordt teruggestort in de week voor de oplevering, nadat de huurovereenkomst ondertekend is.
Vervolgens sturen wij je een link toe waarin jij jouw verdere documenten kunt uploaden, waarmee wij een finale controle kunnen uitvoeren.

Stap 6
Is de finale controle positief afgerond? Dan ontvang je het contract digitaal. Het contract kun je ook digitaal ondertekenen. Uiteraard brengen we je ook per e-mail op de hoogte over rest van het traject.

Ik wil een woonwens maken, wat moet ik doen?

Stap 1:
Check allereerst in de FAQ of je voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer jouw inkomen lager is dan de gestelde inkomenseis, kunnen we je helaas geen woning toewijzen

Stap 2:
Is er momenteel geen woning beschikbaar naar jouw voorkeur?
Maak dan je Woonwens aan op onze website. Hierop kun jij aangeven naar wat voor soort appartement je op zoek bent, in welke omgeving, binnen welke huurprijzen etc.
Let er goed op dat je jouw e-mailadres goed invult, want onze communicatie verloopt per e-mail!

Stap 3
Als er een woning beschikbaar is gekomen die voldoet aan jouw opgegeven woonwensen, krijg je hier automatisch bericht over per e-mail.
Vervolgens reageer je via de website op de woning en komt jouw interesse achter de woning te staan.

Stap 4
Daarna ontvang je een nieuwe e-mail met een link naar het inschrijfformulier. Op basis van de ingevulde gegevens op het inschrijfformulier worden er kandidaten uitgenodigd voor een bezichtiging.
Als jij uitgenodigd kan worden voor een bezichtiging, ontvang je de uitnodiging wederom per e-mail. Wordt je niet uitgenodigd? Dan blijft uiteraard je Woonwens en je interesse achter de woning staan en wie weet nemen we dan later alsnog contact met jou op voor een bezichtiging.

Stap 5
Ben jij tijdens de bezichtiging enthousiast geworden en zou je het appartement graag willen huren? Dan laat je ons dit weten per e-mail en sturen wij je een nieuwe link toe waarin jij jouw gegevens kunt delen, waarmee wij een finale controle kunnen uitvoeren.

Stap 6
Is de finale controle positief afgerond? Dan ontvang je het contract digitaal. Het contract kun je ook digitaal ondertekenen. Uiteraard brengen we je ook per e-mail op de hoogte over rest van het traject.

Moet ik inschrijfkosten betalen?

Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen.

Je betaalt enkel een huurreservering van € 75,-, wanneer je de toegewezen woning accepteert. Deze betaling kun je zien als zekerheid op een optie op de woning. Hiermee wordt de woning exclusief voor jou onder optie gezet.
Je ontvangt de huurreservering retour nadat je het huurcontract hebt ondertekent, in de week voor de sleuteloverdracht.

Wat is de inkomenseis?

Om een woning te huren kun je de volgende inkomenseis als richtlijn aanhouden:

  • Sociale Sector: Huurprijs tot € 879,66. Je dient minimaal een vast en aantoonbaar bruto maandinkomen te hebben van 3x de kale huurprijs (excl. servicekosten).
    Voor sociale huurwoning geldt een maximaal bruto jaarinkomen van € 47.699 voor alleenstaande en € 52.671 voor meerpersoonshuishouden.
  • Vrije Sector: Huurprijs vanaf € 879,66. Je dient minimaal een vast en aantoonbaar bruto maandinkomen te hebben van 3,5x de kale huurprijs (excl. servicekosten.
  • Beide inkomens mogen voor 100% meegeteld worden in het gemeenschappelijke inkomen.
  • Garantstelling van ouders is alleen mogelijk indien de huurder voor minimaal 75% zelfstandig voldoet aan de inkomenseis.
  • Studiefinanciering / DUO mag als extra inkomen mee worden gerekend.
  • Bij pensioengerechtigden is huur excl. servicekosten max 30% van maandinkomsten.
  • De kosten van bestaande schulden en alimentatie worden van het bruto maandinkomen afgetrokken.
  • In sommige gevallen is het mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. Wil jij weten of dit ook op jou van toepassing is? Klik dan hier!
  • Standaard wordt er 1 maand borg gevraagd. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een eigen bedrijf of een tijdelijk contract, zal de borg 2x kale huur bedragen.
  • Huren is enkel mogelijk als je over een Nederlands bankrekeningnummer beschikt.
  • Let op: Je dient bij een Nederlandse vestiging van een bedrijf werkzaam te zijn om via Wij Wonen te kunnen huren.
  • Omdat (in de meeste gevallen) een huurcontract wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met inkomen uit een vast dienstverband, of een bepaald dienstverband van minimaal 12 maanden. Je kunt bijvoorbeeld alleen met een fase B of C uitzendcontract huren (geen nul-uren/oproep basis of uitzend fase A).

Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Voor meer informatie over huurtoeslag kun je terecht bij de belastingdienst via www.toeslagen.nl.

Je kunt hier ook een proefberekening maken en zien of je voor huurtoeslag in aanmerking komt.

Kan ik huren met een garantstelling?

Huren met een garantstelling van ouders is alleen mogelijk indien je zelf voor minimaal 75% zelfstandig voldoet aan de inkomenseis.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten komen bovenop de huurprijs. Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten.

De hoogte van de servicekosten verschilt per project. Je kunt dit in de woningomschrijvingen lezen.

Moet ik een waarborgsom betalen?

Standaard bedraagt de waarborgsom 1 maand bruto huur (huurprijs incl. servicekosten e.d.) wanneer je voldoet aan de inkomensnorm met een vaste aanstelling.

Indien er sprake is van een tijdelijke arbeidsovereenkomst, DUO uitkering, zelfstandig ondernemerschap of andere mogelijk inkomens beperkende situatie, is de waarborgsom 2 maanden netto (kale huurprijs).

Kan ik een woning bezichtigen?

Een woning bezichtigen is mogelijk, maar alleen op uitnodiging.

Lees in de FAQ onder “Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?” welke stappen je kunt zetten om in aanmerking te komen voor een van de appartementen.

Hoe werkt de toewijzing?

Bij Wooove werken we volgens de richtlijnen uit de Wet Goed Verhuurderschap.

Dit betekent dat woningen van jouw voorkeur worden toegewezen op basis van de best passende kandidaat volgens de volgende criteria: Financiële draagkracht en eventueel maximaal inkomen volgens gemeentelijke criteria. Aansluitend kunnen er voorrangsregels van toepassing zijn op middensegment woningen of bijzondere woonconcepten. Dit heeft te maken met sleutelberoepen, doorstroming vanuit sociale woningen of toewijzing op specifieke doelgroepen zoals bijvoorbeeld senioren of starters.

Als er meerdere gelijkwaardige passende kandidaten voor een woning zijn, dan selecteert het systeem willekeurig de kandidaat.

Nadat je een voorlopige toewijzing hebt ontvangen worden aanvullende gegevens opgevraagd. Dit kan onder andere doormiddel van digitale koppelingen van bevoegde instanties worden gedaan en doormiddel van jouw aangeleverde documenten waarmee ID, inkomen, woonsituatie, betaalverleden en kredietwaardigheid wordt getoetst.

Ben je van mening dat je gediscrimineerd bent, dan kun je via hier een melding maken bij het meldpunt in jouw gemeente.

Wat is de minimale huurtermijn?

Dit kan per project verschillen. Wij raden je daarom aan om op de pagina van het desbetreffende project te kijken. Bij de beschikbare woningen staat ook aangegeven wat het huurtermijn is.
Zo zijn sommige woningen korter dan 1 jaar te huur vanwege bijvoorbeeld een verbouwing of andere toekomstplannen.

Huren is zorgeloos! Waarom?

Wonen in een appartement van Wij Wonen heeft veel voordelen. Je hebt geen uitgaven aan (groot) onderhoud en als huurder hoef je niet te investeren in een nieuwe keuken of badkamer.
En het risico van waardevermindering, financiering en rentewijzigingen, dat ligt bij de verhuurder.

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, je hebt geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand.

Voor zittende huurders

Hoe kan ik mijn huurovereenkomst wijzigen of opzeggen?

Je dient dit te regelen via de beheerder.
De contactgegevens van de beheerder vind je in jouw huurovereenkomst.

Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom retour?

Deze wordt terugbetaald na het verlopen van de wettelijke storneringstermijn van 60 dagen na jouw laatste (automatische) huurincasso of huurbetaling.
Terugbetaling vindt alleen plaats indien je voldaan hebt aan alle verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst.
Voor verdere vragen dien je contact op te nemen met de beheerder. De gegevens van de beheerder vind je terug in jouw huurovereenkomst.

Hoe kan ik een reparatieverzoek doorgeven?

Je kunt een reparatieverzoek voor niet-spoedeisende zaken melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl.
Voor spoedeisende storingen neem je contact op met de beheerder. De gegevens van de beheerder vind je terug in jouw huurovereenkomst.

Hoe kan ik een klacht doorgeven?

Wij Wonen heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en wij doen er alles aan om onze huurders zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent. Je kunt jouw klacht melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl.

Waar kan ik nalezen wie wat doet bij onderhoud, reparatie/herstel of vervanging in en rondom mijn Wij Wonen woning?

Je kunt dit nalezen of opvragen via ‘Mijn Wij Wonen‘ via of de servicedesk van de beheerder.

Ik heb overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Wonen is meer dan een dak boven je hoofd hebben. Wij Wonen vindt het van belang dat je prettig woont. Niet alleen in jouw woning, maar ook in de buurt. Overal waar mensen wonen, kan er wel eens iets mis gaan. Rommel op het balkon, een blaffende hond, een klussende buurman in de late avond. Wat voor de één een bron van ergernis is, valt de ander niet eens op. Daarom moeten we rekening houden met elkaar. Prettig wonen is een kwestie van geven en nemen. Praten met de buren is de beste oplossing. Indien je het samen niet kunt oplossen, dan kunnen wij je helpen. Begin daarvoor bij de huismeester.

Let op; huisdieren zijn niet toegestaan.

Wat is de taak van de huismeester?

De huismeester is het gezicht van de verhuurder op locatie en heeft een eerste toezichthoudende taak als het gaat om werkzaamheden die door leveranciers verricht moeten worden. Denk aan reparaties, schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden. Hij controleert en adviseert als het gaat om het naleven van de gedragsregels die in het wooncomplex gelden. Hij doet met regelmaat controle rondes en beheert de reservesleutels van de algemene ruimtes. Bij calamiteiten zorgt hij voor de eerstelijns-ondersteuning en schakelt externe deskundigen in.

Wat moet ik doen bij huurbetalingsproblemen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat er problemen ontstaan met jouw huurbetaling.

Het is dan belangrijk snel in contact te komen met de beheerder van jouw complex.
De gegevens van de beheerder vind je in jouw huurovereenkomst.

Hoe kan het dat ik een betalingsherinnering krijg terwijl ik mijn huur betaald heb?

De huur moet voor de 1e van de maand door ons ontvangen zijn. Is dit niet het geval dan ontvangt u een herinnering. Waarschijnlijk hebben uw betaling en de herinnering elkaar gekruist. Om dit in de toekomst te voorkomen adviseren wij u voor de 1e van de maand te betalen.

Wij Wonen projecten

Wij Huiswaard - Alkmaar

De 49 woonstudio’s en appartementen in Wij Huiswaard variëren in grootte van ruim 27 m² tot 59 m². Een aantal woningen op de begane grond hebben een eigen dakterras van minimaal 15 m².

Hoe wordt de vloer opgeleverd?

Elk appartement wordt opgeleverd met gelegde vloer en rolgordijnen.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Je hebt je eigen parkeerplaats in de parkeergarage onder het pand. Ook is er een overdekte fietsenstalling.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Huiswaard pagina met meer informatie

Wij Kinsberg - Apeldoorn

Wij Kinsberg is een modern complex met 47 luxe appartementen. Deze variëren in grootte van circa 70 tot 95 m². Elk appartement heeft een woonkamer (circa 25-60 m²) met open keuken.
Bij mooi weer kun je lekker naar het buitenterras. Het kleinste terras is 4 m² en het grootste maar liefst 60m².

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

De keuken is inclusief combimagnetron, vaatwasser, geïntegreerde koelkast en rvs-schouwkap.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer is compleet en comfortabel ingericht met douchecabine en wastafel en toilet.

Hoe zijn de wanden afgewerkt?

De wanden zijn afgewerkt met scanbehang en gesausd.

Hoe wordt de vloer afgewerkt?

De vloer wordt kaal opgeleverd en deze dien je zelf te (laten) leggen.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Als huurder kun je je auto parkeren onder het wooncomplex. Elk appartement heeft een eigen parkeerplek. Vanuit de parkeergarage ga je via de lift naar de juiste verdieping. Elk appartement heeft ook een eigen bergruimte, in de parkeergarage of op de begane grond.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Kinsberg pagina met meer informatie

Wij Lodewijk - Apeldoorn

Het is heerlijk wonen in een 2-kamerappartement (ca. 46 tot 67 m²) van Wij Lodewijk.  Kies je voor een appartement op de begane grond? Dan heb je je eigen tuin!

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer wordt opgeleverd met een hoogwaardige douche, wastafel en toilet.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Als huurder van een appartement op de 1e verdieping kun je gebruikmaken van de tuin rondom het pand. Je parkeer je auto op eigen terrein achter een slagboom. Altijd voldoende ruimte dus.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Lodewijk pagina met meer informatie

Wij Robijn - Apeldoorn

Wij Robijn bestaat uit 105 appartementen van 22 m² tot 36 m² en 1 appartement van 82 m². De appartementen op de verdiepingen hebben allemaal een eigen balkon met prachtig uitzicht over de stad, de bossen of zelfs beide!

Hoe wordt de vloer opgeleverd?

Elk appartement wordt opgeleverd met gelegde vloer en rolgordijnen.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Bij het pand zijn voldoende parkeerplaatsen te huur. Je kunt de auto dus altijd in de directe omgeving kwijt. Er is ook een overdekte fietsenstalling.

Maaltijdservice

Bestel ’s ochtends een gezonde, verse maaltijd voor ’s avonds. Handig voor drukbezette bewoners. En ideaal om contact te maken met medebewoners. De maaltijden zijn heel schappelijk geprijsd.

Wij Boreel - Deventer

Wij Boreel bestaat uit 78 comfortabele woonstudio’s en appartementen om te huren. Het woonoppervlak varieert van 22 m² tot liefst 77 m². Een aantal appartementen op de 3e etage heeft een ruim balkon.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Wij Boreel beschikt over een beveiligde parkeergarage en een afgesloten fietsenstalling.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Boreel pagina met meer informatie

Wij Havenkwartier - Deventer

Wij Havenspoor is het nieuwste project en bestaat uit 18 ruime, zelfstandige 2-kamerappartementen. Een appartement is ca. 40 m² en beschikt over een keuken voorzien van inbouwapparatuur en is volledig voorzien van wand- en vloerafwerking. Daarnaast wordt zelfs de gordijnrails al voor je opgehangen!

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Parkeren in de omgeving van Wij Havenkwartier is momenteel nog kosteloos. Mogelijk dat dit in de toekomst wel gaat veranderen maar de gemeente zal je hierover dan informeren.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Havenkwartier pagina met meer informatie

Wij Oude Maas - Dordrecht

Wij Oude Maas bestaat uit 42 ruime twee-, drie- en vierkamerappartementen met parkeerplek en externe berging gerealiseerd in de voormalige kantoorruimtes boven winkelcentrum Maasplaza.
De appartementen hebben woonoppervlaktes van ca. 51 m² tot ca. 114 m² en beschikken over individuele en/of gemeenschappelijke buitenruimte.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Oude Maas pagina met meer informatie

Wij Dennenlaan - Duiven

Wij Dennenlaan bestaat uit 38 luxe huurappartementen boven winkelcentrum Elshofpassage.
De appartementen zijn ca. 66 m² en hebben twee of drie slaapkamers. De keuken is voorzien van al het benodigde inbouwapparatuur om iedere dag de heerlijkste gerechten op tafel te zetten.

Ieder appartement beschikt over een eigen buitenruimte; een loggia of een dakterras.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op  de Wij Dennenlaan pagina met meer informatie.

Wij Havenspoor - Harderwijk

Wij Havenspoor bestaat uit 63 huurappartementen.
Ieder appartement beschikt over een eigen balkon en heeft een externe berging in de kelder.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Havenspoor pagina met meer informatie.

Wij Dichterskwartier- Harderwijk

Wij Dichterskwartier bestaat in totaal uit 196 huurwoningen (gebouw A t/m D) en 24 koopwoningen (gebouw E). Verdeeld over 5 appartementengebouwen is een gevarieerd aanbod gerealiseerd, van studio’s tot 4-kamerappartementen.

De woningen zijn gasloos uitgevoerd en volledig afgewerkt opgeleverd. Wand-, vloer-, plafondafwerking, keuken en badkamer is allemaal voorzien!

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Dichterskwartier pagina met meer informatie.

Wij Telgen - Hengelo

Wij Telgen bestaat uit 83 studio’s en appartementen met een fantastische locatie, namelijk aan de markt!
De woningen variëren van ruim 26 m² tot 63 m² en beschikken over een eigen luxe keuken en badkamer met tevens aansluiting voor een wasmachine.
Alle woningen beschikken over een eigen berging.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Telgen pagina met meer informatie.

Wij WitteSteyn - Woudenberg

Wij WitteSteyn is een nieuwbouw project in Woudenberg en bestaat uit 36 appartementen. Naar verwachting worden de appartementen medio juli 2020 opgeleverd.

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

De keuken wordt opgeleverd met al het benodigde inbouwapparatuur: een vaatwasser, inductiekookplaat, afzuigkap, combioven en koelkast met vriesvak.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer beschikt over een wastafel, een ruime inloopdouche en een designradiator. De wasmachine aansluiting bevindt zich in de badkamer.]

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Het terrein biedt voldoende ruimte, je hebt dus altijd een plekje.

Interesse gekregen om hier te gaan wonen?

Klik hier om een kijkje te nemen op de Wij Wittesteyn pagina met meer informatie.