Alle veelgestelde vragen over Wij Wonen

Hieronder lees je de veel gestelde van Wij Wonen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Algemeen

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Stap 1:
Check allereerst in de FAQ of je voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer jouw inkomen lager is dan de gestelde inkomenseis, kunnen we je helaas geen woning toewijzen

Stap 2:
Bekijk de beschikbare woningen en voeg jouw voorkeuren toe aan je winkelmandje.

Stap 3
Maak een profiel aan om jouw voorkeuren te bevestigen en laat je persoonlijke gegevens achter op het formulier. Vervolgens ontvang je een e-mail om een wachtwoord aan te maken voor jouw online profiel. Je hoeft nog geen documenten te uploaden! 

Stap 4
Als jij uitgenodigd kan worden voor een bezichtiging, ontvang je de uitnodiging per e-mail. Wordt je niet uitgenodigd? Dan blijft uiteraard je interesse achter de woning staan en wie weet nemen we dan later alsnog contact met jou op voor een bezichtiging.

Stap 5
Ben jij tijdens de bezichtiging enthousiast geworden en zou je het appartement graag willen huren? Dan laat je ons dit weten per e-mail en sturen wij je een nieuwe link toe waarin jij jouw documenten kunt uploaden, waarmee wij een finale controle kunnen uitvoeren.

Stap 6
Is de finale controle positief afgerond? Dan ontvang je het contract digitaal. Het contract kun je ook digitaal ondertekenen. Uiteraard brengen we je ook per e-mail op de hoogte over rest van het traject.

Ik wil een woonwens maken, wat moet ik doen?

Stap 1:
Check allereerst in de FAQ of je voldoet aan de gestelde eisen. Wanneer jouw inkomen lager is dan de gestelde inkomenseis, kunnen we je helaas geen woning toewijzen

Stap 2:
Is er momenteel geen woning beschikbaar naar jouw voorkeur?
Maak dan je Woonwens aan op onze website. Hierop kun jij aangeven naar wat voor soort appartement je op zoek bent, in welke omgeving je op zoek bent, binnen welke huurprijzen etc. Let er goed op dat je jouw e-mailadres goed invult, want onze communicatie verloopt per e-mail.

Stap 3
Als er een woning beschikbaar is gekomen die voldoet aan jouw opgegeven woonwensen, krijg je hier automatisch bericht over per e-mail. Vervolgens reageer je via de website op de woning en komt jouw interesse achter de woning te staan.

Stap 4
Daarna ontvang je een nieuwe e-mail met een link naar het inschrijfformulier. Op basis van de ingevulde gegevens op het inschrijfformulier worden er kandidaten uitgenodigd voor een bezichtiging. Als jij uitgenodigd kan worden voor een bezichtiging, ontvang je de uitnodiging wederom per e-mail. Wordt je niet uitgenodigd? Dan blijft uiteraard je Woonwens en je interesse achter de woning staan en wie weet nemen we dan later alsnog contact met jou op voor een bezichtiging.

Stap 5
Ben jij tijdens de bezichtiging enthousiast geworden en zou je het appartement graag willen huren? Dan laat je ons dit weten per e-mail en sturen wij je een nieuwe link toe waarin jij jouw gegevens kunt delen, waarmee wij een finale controle kunnen uitvoeren.

Stap 6
Is de finale controle positief afgerond? Dan ontvang je het contract digitaal. Het contract kun je ook digitaal ondertekenen. Uiteraard brengen we je ook per e-mail op de hoogte over rest van het traject.

Wat is de inkomenseis?

Om een woning te huren kun je de volgende inkomenseis als richtlijn aanhouden:

  • Het bruto maandinkomen is minimaal 3,5 x de maandhuur excl. servicekosten. Of het jaarinkomen inclusief vakantiegeld en een vaste 13e maand is minimaal 42x huur excl. servicekosten.
  • Voorbeeld kale maandhuur(excl servicekosten = € 875,- x de inkomenseis van 3,5x = € 3.062,- benodigd (gezamenlijk) bruto maandinkomen.
  • Beide inkomens mogen voor 100% meegeteld worden in het gemeenschappelijke inkomen.
  • Garantstelling van ouders is alleen mogelijk indien de huurder voor minimaal 92,5% zelfstandig voldoet aan de inkomenseis.
  • Studiefinanciering / DUO mag als extra inkomen mee worden gerekend.
  • Bij pensioengerechtigden is huur excl. servicekosten max 30% van maandinkomsten.
  • De kosten van bestaande schulden en alimentatie worden van het bruto maandinkomen afgetrokken.
  • In sommige gevallen is het mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. Wil jij weten of dit ook op jou van toepassing is? Klik dan hier!
  • Standaard wordt er 1 maand borg gevraagd. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een eigen bedrijf of een tijdelijk contract, kan de borg hoger zijn.

Kan ik huren met een garantstelling?

Huren met een garantstelling van ouders is alleen mogelijk indien je zelf voor minimaal 92,5% zelfstandig voldoet aan de inkomenseis.

Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Voor meer informatie over huurtoeslag kun je terecht bij de belastingdienst via www.toeslagen.nl.

Je kunt hier ook een proefberekening maken en zien of je voor huurtoeslag in aanmerking komt.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten komen bovenop de huurprijs. Voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten.

De hoogte van de servicekosten verschilt per project. Je kunt dit in de woningomschrijvingen lezen.

Moet ik een waarborgsom betalen?

Wanneer je een woning van Wij Wonen gaat huren, is er standaard een borg van 1x de maandhuur.

De borg kan hoger worden wanneer je zelfstandig ondernemer bent of wanneer de eigenaar om een andere reden extra zekerheid nodig heeft. De borg bedraagt dan minimaal 3x de maandhuur.

Kan ik een woning bezichtigen?

Een woning bezichtigen is mogelijk, maar alleen op uitnodiging.

Lees in de FAQ onder “Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?” welke stappen je kunt zetten om in aanmerking te komen voor een van de appartementen.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand.

Huren is zorgeloos! Waarom?

Wonen in een appartement van Wij Wonen heeft veel voordelen. Je hebt geen uitgaven aan (groot) onderhoud en als huurder hoef je niet te investeren in een nieuwe keuken of badkamer.
En het risico van waardevermindering, financiering en rentewijzigingen, dat ligt bij de verhuurder.

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Je bent flexibel, je hebt geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s en na het eerste huurjaar heb je een opzegtermijn van 1 maand.

Voor zittende huurders

Hoe kan ik mijn huurovereenkomst wijzigen of opzeggen?

U kunt dit regelen via uw beheerder en via Mijn Wij Wonen.

Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom retour?

Heeft u bij het aangaan van de huurovereenkomst een waarborgsom betaald? Dan wordt deze terugbetaald na het verlopen van de wettelijke storneringstermijn van 60 dagen na uw laatste automatische huurincasso. Terugbetaling vindt alleen plaats als u voldaan heeft aan alle verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst.

Hoe kan ik een reparatieverzoek doorgeven?

U kunt een reparatieverzoek voor niet-spoedeisende zaken melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl. Voor spoedeisende storingen belt u naar uw beheerder

Hoe kan ik een klacht doorgeven?

Wij Wonen heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en wij doen er alles aan om onze huurders zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent of dat u een klacht heeft. U kunt uw klacht melden via ‘Mijn Wij Wonen‘ op www.wij-wonen.nl.

Waar kan ik nalezen wie wat doet bij onderhoud, reparatie/herstel of vervanging in en rondom mijn Wij Wonen woning?

U kunt dit nalezen of opvragen via ‘Mijn Wij Wonen‘ via of de servicedesk van de beheerder.

Ik heb overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Wonen is meer dan een dak boven je hoofd hebben. Wij Wonen vindt het van belang dat u prettig woont. Niet alleen in uw woning, maar ook in uw buurt. Overal waar mensen wonen, kan er wel eens iets mis gaan. Rommel op het balkon, een blaffende hond, een klussende buurman in de late avond. Wat voor de één een bron van ergernis is, valt de ander niet eens niet op. Daarom moeten we rekening houden met elkaar. Prettig wonen is een kwestie van geven en nemen. Praten met uw buren is de beste oplossing. Als u het samen niet kunt oplossen, dan kunnen wij u helpen. Begin daarvoor bij de huismeester.

Wat is de taak van de huismeester?

De huismeester is het gezicht van de verhuurder op locatie en heeft een eerste toezichthoudende taak als het gaat om werkzaamheden die door leveranciers verricht moeten worden. Denk aan reparaties, schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden. Hij controleert en adviseert als het gaat om het naleven van de gedragsregels die in het wooncomplex gelden. Hij doet met regelmaat controlerondes en beheert de reservesleutels van algemene ruimten. Bij calamiteiten zorgt hij voor de eerstelijns-ondersteuning en schakelt externe deskundigen in.

Wat moet ik doen bij huurbetalingsproblemen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat er problemen ontstaan met uw huurbetaling.

Het is dan belangrijk snel in contact te komen met de beheerdervan Wij Wonen. Dit kan per e-mail beheer@wij-wonen.nl of via ‘Mijn Wij-Wonen‘.

Hoe kan het dat ik een betalingsherinnering krijg terwijl ik mijn huur betaald heb?

De huur moet voor de 1e van de maand door ons ontvangen zijn. Is dit niet het geval dan ontvangt u een herinnering. Waarschijnlijk hebben uw betaling en de herinnering elkaar gekruist. Om dit in de toekomst te voorkomen adviseren wij u voor de 1e van de maand te betalen.

Per project

Wij Huiswaard - Alkmaar

De 49 woonstudio’s en appartementen in Wij Huiswaard variëren in grootte van ruim 27 m² tot 59 m². Een aantal woningen op de begane grond heeft een eigen dakterras van minimaal 15 m².

Hoe wordt de vloer opgeleverd?

Elk appartement wordt opgeleverd met gelegde vloer en rolgordijnen. Dat scheelt alvast werk en kosten.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Je hebt je eigen parkeerplaats in de parkeergarage onder het pand. Ook is er een overdekte fietsenstalling.

Wij Kinsberg - Apeldoorn

Wij Kinsberg is een modern complex met 47 luxe appartementen. Deze variëren in grootte van circa 70 tot 95 m². Elk appartement heeft een woonkamer (circa 25-60 m²) met open keuken. Bij mooi weer lonkt het buitenterras. Het kleinste terras is 4 m², het grootste maar liefst 60m².

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

De keuken is inclusief combimagnetron, vaatwasser, geïntegreerde koelkast en rvs-schouwkap.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer is compleet en comfortabel ingericht met douchecabine en wastafel en toilet.

Hoe zijn de wanden afgewerkt?

De wanden zijn afgewerkt met scanbehang en gesausd.

Hoe wordt de vloer afgewerkt?

De vloer wordt kaal opgeleverd en deze dien je zelf te (laten) leggen.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Als huurder kun je je auto parkeren onder het wooncomplex. Elk appartement heeft een eigen parkeerplek. Vanuit de parkeergarage ga je via de lift naar de juiste verdieping. Elk appartement heeft ook een eigen bergruimte, in de parkeergarage of op de begane grond.

Wij Lodewijk - Apeldoorn

Het is heerlijk wonen in een 2-kamerappartement (ca. 46 tot 67 m²) van Wij Lodewijk.  Kies je voor een appartement op de begane grond? Dan heb je je eigen tuin.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer wordt opgeleverd met een hoogwaardige douche, wastafel en toilet.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Als huurder van een appartement op de 1e verdieping kun je gebruikmaken van de tuin rondom het pand. Je parkeer je auto op eigen terrein achter een slagboom. Altijd voldoende ruimte dus.

Wij Robijn - Apeldoorn

Wij Robijn bestaat uit 105 appartementen van 22 m² tot 36 m² en 1 appartement van 82 m². De appartementen op de verdiepingen hebben allemaal een eigen balkon met prachtig uitzicht over de stad, de bossen of beide.

Hoe wordt de vloer opgeleverd?

Elk appartement wordt opgeleverd met gelegde vloer en rolgordijnen.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Bij het pand zijn voldoende parkeerplaatsen te huur. Je kunt de auto dus altijd in de directe omgeving kwijt. Er is ook een overdekte fietsenstalling.

Maaltijdservice

Bestel ’s ochtends een gezonde, verse maaltijd voor ’s avonds. Handig voor drukbezette bewoners. En ideaal om contact te maken met medebewoners. De maaltijden zijn heel schappelijk geprijsd.

Wij Boreel - Deventer

Wij Boreel bestaat uit 78 comfortabele woonstudio’s en appartementen om te huren. Het woonoppervlak varieert van 22 m² tot liefst 77 m². Een aantal appartementen op de 3e etage heeft een ruim balkon.

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Wij Boreel beschikt over een beveiligde parkeergarage en een afgesloten fietsenstalling.

Wij Havenspoor - Harderwijk

Wij Havenspoor is in 2020 opgeleverd en bestaat uit 63 hoogwaardige appartementen.
Naar verwachting komen er in Q1 2021 opnieuw appartementen beschikbaar.

Wij WitteSteyn - Woudenberg

Wij WitteSteyn is een nieuwbouw project in Woudenberg en bestaat uit 36 appartementen. Naar verwachting worden de appartementen medio juli 2020 opgeleverd.

Hoe wordt de keuken opgeleverd?

De keuken wordt opgeleverd met al het benodigde inbouwapparatuur: een vaatwasser, inductiekookplaat, afzuigkap, combioven en koelkast met vriesvak.

Hoe wordt de badkamer opgeleverd?

De badkamer beschikt over een wastafel, een ruime inloopdouche en een designradiator. De wasmachine aansluiting bevindt zich in de badkamer.]

Kan ik parkeren bij mijn appartement?

Het terrein biedt voldoende ruimte, je hebt dus altijd een plekje.